Dansk Sejlunion



18. februar 2013 23:09

25. februar får Danish Youth Vikings svar

Efter en succesfuld uge i San Francisco kan de seks unge danske sejlere spændt vente på, om de får startplads i Red Bull Youth America’s Cup.

Daniel Bjørnholt, Søren Wiegand, Mathias Sletten, Nicolaj Bjørnholt, Julius Harttung og Mads Groth holder alle vejret spændt. Det store spørgsmål er, om de kommer igennem endnu et nåleøje i deres kamp for at nå de unges America's Cup.

"På sidstedagen i San Francisco vidste vi, at vi skulle bevise vores potentiale for at blive udtaget til Red Bull Youth America's Cup i september - og det gjorde vi. Om vi bliver udtaget er svært at vide, da det ikke kun er resultatet på stævnet som tæller, men også subjektive vurderinger," forklarer Mathias Sletten.

Danskerne udviklede sig mest
Udtagelsesugen sluttede af med tre dages kapsejlads og her sluttede danskerne af på fornemmeste maner med to førstepladser. Det gav dem en delt tredjeplads efter ni sejladser - kun to point fra vinderholdet. Lige nu er en ny gruppe hold startet den anden udtagelsesrunde, og ud af den samlede pulje på 11-12 hold bliver minimum fire udtaget til Red Bull Youth America's Cup.

"Svaret får vi den 25. februar efter de nye hold har været igennem samme runde som os. Vi har i hvert fald gjort det, så godt vi kan, og det er langt bedre, end vi havde turde håbe på," fortæller Mathias Sletten og fortsætter:

"Når man tænker på, at vi på holdet kun har sejlet sammen i fem dage, og at vi selv har stået for alle dele af kampagnen, synes vi selv, det er imponerende, at vi har slået mange at de andre store hold. Vi blev da også omtalt som det hold med størst udvikling."

Udtagelse kræver sponsoropbakning
Udtages de seks unge danske sejlere til Red Bull Youth America's Cup er der behov for hjælp fra sponsorer og samarbejdspartnere. Der er ingen tvivl om, at eksponeringsmulighederne er enorme, under eventen der støttes af en af de mest progressive virksomheder i verden hvad angår markedsføring.

"Hvis vi bliver udtaget skal vi straks i gang med at finde sponsorer til kampagnen. Vores budget er på 500.000 til 600.000 kr., hvor størstedelen går til tilmeldingsgebyr og leje af trænings båd i Danmark," forklarer holdet.

Følg Danish Youth Vikings på Facebook...

Foto: Balasz Gardi/Red Bull Content Pool.