Dansk Sejlunion



13. juni 2012 15:42

Sådan laver du selv et rulle storsejl

Jeg har længe haft lyst til at få lavet et rulle storsejl, skriver Jens Koch, og fortæller hvordan han byggede et rullesystem til storsejlet på sin NC33 for en overkommelig sum.

Der er normalt to muligheder for at kunne rulle sit storsejl, som jeg har overvejet; et system som ruller storsejlet ind i masten og et system som benytter bommen som "rullesystem".

Men, begge løsninger er efter min opfattelse for dyre, en decideret rullestormast til en NC33 koster typisk ca. 60.000 kr., dertil kommer sejl og diverse. Et system som ruller sejlet ind i en bom er også bekosteligt, så jeg tænkte der måtte være en anden og billigere løsning.

I "gamle dage", inden at de ovenfor beskrevne løsninger blev designet, fandtes der et system, som virkede som et rulleforsejl. Altså et specielt designet rulle storsejls system, som rullede omkring en wire som rullegenuaen, vi kender i dag, men med en rulle som var specielt designet til formålet. Dette system findes mig bekendt ikke mere, men jeg tænkte at man med et billigt rullegenua system måtte kunne lave det samme, og så samtidig undgå de besværligheder, der findes med rullemast systemerne, som kan have svært ved at rulle sejlet rigtigt ind/ud.

Rullegenua system til storsejlet
Som sagt så gjort. Jeg købte her til vinter et rullegenua system og samtidig bestilte jeg et nyt storsejl, målt op fra det gamle sejl, men selvfølgelig uden kappe. Ok, som jeg plejer at sige,"der er kun ét problem første gang man ruller med et rullestorsejlssystem: sejlpindene knækker i små stykker. Næste gang er problemet ikke så stort".

Sejlet bad jeg sejlmageren om at få syet som en rullegenua, men kun med blåt lys filter på agterliget, da underliget oprullet ville være kort. Jeg bestilte delene samlet hos en sejlmager i Vejle, og fik det til 14.000 kr. for det hele.

Nyt bombeslag
Dertil skulle laves nogle beslag, idet rullesystemet naturligvis skulle sidde under bommen, og dermed skulle bommen ud på et beslag, således at rullesystemet kunne gå op igennem dette beslag, som det kan ses af fotoet.

MonteretDa jeg havde en del rustfrie materialer fra tidligere, så savede jeg disse dele ud, og fik en lokal smed til at svejse det sammen, så det blev ikke mere end 300 kr., men hvis det skulle bestilles efter tegning, så ville det nok koste ca.: 2000 kr.

Nedre -beslagLæg mærke til at det øverste beslag er fastgjort med en bolt igennem masten og yderligere spændt på det oprindelige bombeslag, altså en effektiv fastspænding.

Det nederste beslag er lidt specielt, idet jeg benytter hulkelen til at fastholde den tværgående kraft. Og læg mærke til at jeg har isoleret det rustfrie beslag med gummi og slange, således at jeg ikke får tæring. Bolten igennem masten er et rustfrit gevindstykke, som jeg har savet i længde, og efterfølgende har jeg monteret et stykke krympeflex på det stykke, der sidder inde i masten, dels for at undgå tæring, men også for at undgå at beskadige tov og andet inde i masten med gevindet.

Top -02Staget (den rustfrie wire) var et jeg havde i forvejen, men for at få det til at passe i længden, køber man en terminal til påspænding på wiren, efter man har målt den op og savet den til. Eller man får en rigger til at påtrykke en terminal. Jeg valgte den første løsning, idet jeg har gode erfaringer med dette. Staget er fastgjort øverst i mastebeslaget, hvor jeg blot har boret et hul til en rigbolt.

Desuden medgår der nogle trisser o. a. til at "guide" udhalet og indhalet med, således at sejlet kan sættes og rulles ind fra agter.

Pris 20.000 kr.
Det hele ville have kostet ca. 20.000 kr. hvis man skulle have købt alle stumper. Altså betydeligt billigere, end hvis jeg skulle have valgt et af de bestående systemer.

Test af systemet
Jeg har testet systemet. Det er utroligt let at sætte sejlet og rulle det ind igen. Hvis det blæser meget, kan jeg benytte spillet til genuaen til sætning og hjemtagning af sejlet. Sejlet står meget flot, uden folder eller lignende, og det fungerer rigtigt godt.

Når jeg tænker på hvor besværligt det var før, da skulle jeg op på styrhustaget og frigøre sejlet, derefter ud foran og sætte det. Modsat når jeg skulle have det ned, så stod man og balancerede for at bjærge det. Det slipper jeg nu fuldstændigt for.

Hal -01Så nu kan jeg sætte alle tre sejl fra popdækket (agterdækket), således at jeg har fuld styring af båden samtidig med at jeg manipulerer med sejlene, en rigtig god løsning.

Før brugte vi faktisk ikke storsejlet ret meget, idet det var for bøvlet.

Sejlet er afprøvet i 14 sekundmeter luft, og det virkede upåklageligt. Det kan sættes uden at man behøver at gå helt op i vinden, når blot der er slæk på bommen.

Og så vejer systemet ikke så meget ekstra, som en rullemast med tilbehør ville gøre.

Bedst til lave master
Det er klart, at systemet er bedst til turbåde, hvor masten ikke er for høj (min er ca 10 meter over dæk), idet sejlet naturligvis "falder lidt ud" fra masten under belastning, men i en turbåd af de ovennævnte dimensioner, betyder det intet.