Klasseflag

Klasseflaget er et fælles flag for de både som sejler starter og sejler sammen. Når, fx europajoller og zoom8-joller sejler på bane, kan man signalere til de enkelte felter uden at påvirke den anden. Hvis man vil opgive en sejlads med zoom8-jollerne, kan man vi N-flaget sammen med klasseflaget for zzom8. Derved gælder det kun for zoom8-jollerne.

Klasseflag kan både være et flag med bådetypens sejllogo eller et andet flag, som er beskrevet i sejladsbestemmelserne.

Udsættelse

Signal

Både før startsignalet kan man banelederen vælge at udsætte sejladsen. Det kan fx være på grund af store vindspring eller en fejl fra kapsejladsledelsen.

Når man udsætte en sejlads, så bliver næste får næste sejlads samme nummer. Så hvis man udsætter sejlads nr. 4, så bliver næste start sejlads nr. 4.

Udsættelsen kan vises på tre forskellige måder:

  • Signalflaget AP (svarstander): Kapsejladser, der ikke er startet, udsættes.
  • Signalflag AP over H (hvid/rød): Kapsejladser, der ikke er startet, udsættes. Der gives yderligere signaler i land.
  • Signalflag AP over A (hvid/blå): Kapsejladser, der ikke er startet, udsættes. Ikke flere kapsejladser i dag.

Signalet sættes ikke på både ude ved mærkerne. Signalflaget AP sættes ofte fra dommerbåden, mens signalet AP over A ofte sættes fra måltagningsbåden. Før sejladser er det også et signal, der kan sættes på land.

Lyd

Der skal angives to lydsignaler når signalflaget/-flagene vises. Når signalflaget AP tages ned, så bør det ske med et lydsignal, men som mærkebåd gør man det ikke. Det lydsignal gives fra dommerbåden.

Generel tilbagekaldelse

Når kapsejladskomitéen ved startsignalet ikke kan identificere både, som er på banesiden af startlinjen eller der er opstået en fejl i startproceduren, kan banelederen vælge at signalere generel tilbagekaldelse. Det gør han ved at vise signalflaget Første lighedsstander.

Det betyder at alle både skal sejle tilbage og starte igen. Hvis bådene ikke ser og hører signalet, kan en anden mærkebåd, blive nød til at sejle ud og vise flaget til hele feltet.

Sikkerhedsinstruktioner

Hvis banelederen vælger at vise signalflag V ledsaget af et lydsignal skal alle både, samt officielle fartøjer og støttefartøjer, om muligt lytte til kapsejladskomitéens radiokanal for sikkerhedsinstruktioner.

Det betyder ofte at der er en umiddelbar fare, som skal håndteres. Det kan fx være et stort tordenvejr, som snart rammer banen og hvor det er vigtigt at få koordineret, så alle kommer sikkert i havn. 

Rul til toppen