SEJLER LUKKER ... og afløses af tre forskellige, digitale nyhedsbreve

Dansk Sejlunion



14. februar 2018 13:27 af Flemming Ø. Pedersen

En passioneret sejler gennem fem årtier

Prins Henrik under Drage-sejlads med Tom Carlsen og Lars Stenfeldt. Foto: Per Heegaard

Mindeord i anledning af H.K.H. Prins Henriks død – skrevet af Dan Ibsen, direktør i KDY og fhv. generalsekretær i Dansk Sejlunion.

H.K.H. Prins Henrik havde et stort hjerte for sejlsporten. Ved Prinsens bortgang har dansk sejlsport mistet en højt respekteret ambassadør og engageret foregangsperson, som med sin tilstedeværelse, sin indlevelse og sin passion for naturen, båden og vandet bragte sejlerlivets glæder langt ud over sejlsportens egen rækkevidde.   

Se udtalelse fra Dansk Sejlunions formand, Line Markert

Netop mødet med naturen, oplevelsen og friheden på vandet kombineret med spændingen, koncentrationen og det taktiske i en kapsejlads tiltalte Prinsen, som gennem sine år i Danmark deltog i et utal af kapsejladser på dansk og internationalt niveau.

Det begyndte med "Triton"
Kærligheden til sejlsporten var ellers ikke noget, den unge greve Henri de Monpezat havde med sig, da han som nyforlovet med H.K.H. Kronprinsesse Margrethe ankom til Danmark i 1966.

Prinsens sejlerliv begyndte for alvor, da han og Kronprinsessen i 1967 modtog den blanklakerede Knarr, "Triton", i bryllupsgave fra Kongelig Dansk Yachtklub. Sejlsporten fængede aldrig rigtigt hos Kronprinsessen, hvorimod Prinsen hurtigt lod sig fascinere og de følgende år udviklede sig til en dygtig sejler via de mange ture på Øresund og på Aarhus Bugt, når familien havde ophold på Marselisborg.

A3534w

Det kommende tronfølgerpar skal på sejltur, Skovshoved Havn 1967. Havnefoged Hjalmar Houborg assisterer ved ombordstigning. 

Prinsens faste gaster var den erfarne sejler, civilingeniør og præst Peter Parkov, der var ungdomsven med Kronprinsessen, samt den tidligere danmarksmester i Folkebåd, frugthandler Børge Malm. Prinsen var en begejstret kapsejler, og det var med stolthed, at han vandt sin første Knarr-kapsejlads i 1971.

Med "Triton" deltog Prinsen i mange kapsejladser, og han var i høj grad med til at give Knarr-klassen ny vitalitet. Som en stadig dygtigere kapsejler klarede Prinsen sig flot blandt sejlere med større erfaring, og han deltog ved bl.a. IKC International Knarr Championship, der var uofficielt VM for Knarr.

Æresformand i KDY
H.K.H. Prins Henrik var KDY's Æresformand gennem næsten 44 år. Posten blev ham overdraget ved Hans Majestæt Kong Frederik IX's død i 1972, og Prinsen varetog hvervet frem til KDY's 150 års jubilæum i 2016.

"Sejlsport handler om kammeratskab, om elementerne og om at sejle - ikke altid at sejre," sagde Prinsen i sin tale ved fejringen af 150 års-jubilæet, hvor han ved samme lejlighed videreførte Æresformandsskabet til sin søn, den ligeledes passionerede sejler, H.K.H. Kronprins Frederik.

Ved overdragelsen blev H.K.H. Prins Henrik tildelt KDY’s Fortjenstmedalje i guld for sin helt ekstraordinære indsats ikke blot for KDY, men for hele sit virke med at udbrede og udvikle sejlsporten i Danmark.

Foruden tilknytningen til KDY var Prinsen Æresformand i Aarhus Sejlklub.

Prins Henrik Drage Najade Afslappet Og Koncentreret Per Heegaard 05

Markant indsats for Drage-klassen
Skal man pege på Prinsens vigtigste indsats i dansk sejlsport, er det nærliggende at fremhæve hans mangeårige engagement i den danske Drage-klasse. Ved et møde, som Prinsen var vært for på Fredensborg Slot i 1982, var han således i høj grad medvirkende til at genstarte klassen for daværende og kommende Drage-sejlere.

Her var det en løftestang, at der året efter skulle sejles Gold Cup, det uofficielle VM for Drager, i Skovshoved. Et stævne, der siden blev vundet af en af klassens nye sejlere, den dobbelte OL-guldvinder i Soling, Valdemar Bandolowski.

Prinsen købte selv en Drage hos det engelske værft Petticrow, ejet af Bandolowskis rorsmand fra de to OL-triumfer, Poul Richard Høj Jensen. Prinsens engagement i Drage-klassen skabte stor opmærksomhed, og klassen blomstrede op de følgende år til trods for, at den havde mistet sin OL-status efter Legene i 1972.

Når Drage-klassen stadig den i dag har et ganske sundt og solidt fodfæste i det danske sejlermiljø, så kan en del af æren for dette uden tvivl tilskrives Prinsens mangeårige indsats og tilstedeværelse.

100Olymp300712

EM-bronze i Dragen
Også resultatmæssigt var det i Drage-klassen, at Prinsen opnåede sine største succeser, bl.a. med en bronzemedalje som rorsmand ved EM i 1987, hvor han dannede besætning med Poul Richard Høj Jensen og Jacob Johannesen.

Sammen med Lowell Chang, Drage-sejler fra Hong Kong, fik Prinsen i 1988 ideen til en nationsturnering for Drager. Den fik navnet Prince Henrik Silver Trophy og består stadig i bedste velgående.

Indtil for ganske få år siden var Prinsen fortsat aktiv kapsejler i klassen, og han nåede i alt at eje seks Drager. Den sidste, ”White Lady”, var den båd, som Ole Berntsen, Hellerup Sejlklub, vandt OL-guld med i Tokyo i 1964. Båden var renoveret og i finsk eje, da Prinsen købte den tilbage til Danmark i 2006, efter 37 års sejlads i udlandet.

095Olymp300712w

Prinsen i samtale med 49er-sejler Allan Nørregaard ved OL i 2012. Nørregaard vandt senere bronze sammen med Peter Lang.

Gæst hos OL-sejlerne
Dansk Sejlunion havde gennem mange år en god og løbende kontakt med H.K.H. Prins Henrik. Ved Olympiske Lege var Prinsen fast gæst hos de danske sejlere. Med indsigt og engagement fulgte han sejlernes præstationer - og han glædede sig på deres vegne, når de opnåede gode resultater.

Ved OL i 2012 havde jeg selv den store glæde at ledsage Prinsen ud til  Finnjolle-banen, hvor han med stor indlevelse fulgte og kommenterede Jonas Høgh-Christensens indsats. Lige dén dag lavede Jonas, der senere vandt OL-sølv, desværre en dårlig start ved læmærket og måtte gå bag hele feltet, men vi kunne sammen glæde os over en formidabel sejlads, hvor Jonas halvvejs i sejladsen passerede sin rival Ben Ainslie midt i feltet og sejlede sig op i top 10, mens Ben blev hængende bagude.

Jonas' præstation begejstrede Prinsen, ligesom han også glædede sig over mødet med de øvrige sejlere i vores base, hvor han fik en snak med dem alle.

096Olymp300712w

Dobbelt OL-guldvinder Jesper Bank introducerer trackingen for en interesseret Prins Henrik under OL i 2012.  

Mathcrace-kultur blev skabt
Også på andre områder var Prinsen engageret i sejlsporten. Han var protektor for det danske 12m-projekt, som blev startet med Jens Thorsen, Søren Hvalsøe og Valdemar Bandolowski i spidsen, og hvor man satsede på dansk deltagelse ved America's Cup i 1992.

En dansk AC-båd forblev ved drømmen, men til gengæld gav projektet et løft til dansk sejlsport, og efterfølgende opstod matchrace-kulturen i Danmark baseret på DS37'erne, hvor Danmark gennem årene udviklede nogle af verdens bedste matchrace-sejlere, og hvor KDY har afholdt EM, VM og World Match Race Tour-stævner på stribe.

Midt i 1990'erne blev Prinsen protektor for Danmarks Museum for Lystsejlads og var med til at indvie museet på Valdemars Slot. Museet er i dag flyttet til den mere centrale beliggenhed på værftsøen i Svendborg.

111Olymp300712w

Et frirum på vandet
I en stund som denne er det naturligt og nærliggende at fremhæve Prinsens mange, iøjnefaldende indsatser for sejlsporten.

Men det er måske lige vigtigt at dvæle også ved Prinsens sejlerliv i de mere stille stunder uden for rampelyset. På de almindelige sejlerdage, hvor han nød turene på Øresund og det nære fællesskab med gode sejlervenner.

Prinsen talte altid om sine mange sejlsportsoplevelser, glæden ved at sejle, få båden til at sejle optimalt, besætningens samarbejde og ikke mindst om kammeratskabet før og efter sejladserne.

Prinsen var meget interesseret og inkluderende. Han talte med alle. Mange danske sejlere har i årenes løb haft fornøjelsen af at opleve Prinsen på nært hold og i afslappet selskab på havnen.

Det vil næppe være forkert at nævne sejlsporten som et frirum i en ellers tæt pakket hverdag med mange officielle pligter. På vandet kunne Prinsen nyde naturen, friheden, kammeratskabet og ind i mellem også spændingen i en kapsejlads. 

Jeg er overbevist om, at sejlsporten gennem alle Prinsens år i Danmark bidrog til at berige hans liv på allerbedste vis. Det kan vi i dansk sejlsport glæde os over nu, hvor denne fine og passionerede sejler ikke længere er i blandt os. 

Æret være H.K.H. Prins Henriks minde.

Dan Ibsen
direktør, KDY
fhv. generalsekretær, Dansk Sejlunion   

------------------------------------------- 

Dele af ovennævnte tekst er hentet fra et portræt af Prinsens sejlerliv, skrevet af Henrik Hansen og Dan Ibsen - og publiceret i Dansk Sejlunions jubilæumsbog, "Hundrede år med sejlerglæde".