Århundredets sportsnavn Paul Elvstrøm er død - læs mere her...

Dansk Sejlunion



13. september 2013 10:57

Sejlturen går til Polen - Gdansk-bugten

Gdansk-bugten er et dejligt beskyttet farvand. Læs her om området og find havneguides.

Denne del af "Sejlturen går til Polen" ser nærmere på Gdansk-bugten og fem havne. Beskrivelsen er skrevet af den engelske sejler Nicolas Hill i 2012. Dansk Sejlunion har fået tilladelse til at bruge beskrivelse og billeder. Originaludgaven på engelsk findes på channelpilot.info.

Generelt om polske farvande
De polske farvande kan opdeles i tre: de indlandske vandveje bag Swinoujscie (som er en forlængelse af tyske Bodden), Østersøkysten fra Dziwnow til Władysławowo og Gdansk-bugten.

Den polske østersøkyst egner sig ikke som turområde, kysten er flad og lav med granskove og strande. Området egner sig snarere til passager end tursejlads. Havnene, med undtagelse af Kołobrzeg, er alle små fiskelejer uden andet kommercielt trafik. Faciliteter for tursejlere er meget begrænset, hvis de overhoved eksisterer. Der er en større sejlklub i Kołobrzeg. Der findes også en ny marina i Łeba, men denne har en tendens til at tilsande, hvilket også er tilfældet for havneindsejlningen.

Gdansk-bugten er som skabt til tursejlere. Den er forholdsvis beskyttet og har mange sejlklubber, såvel som havne til lystbåde. Både Gdansk samt Gdynia er byer som er et besøg værd.

Vejret
Vejret i Østersøen er generelt roligt, og når vejret er godt er sigtbarheden ubegrænset. Dog skal man være opmærksom på, at der tit er regn-og-torden storme. Disse kan være imponerende, da de ofte nærmer sig skybrud. Generelt når vinden sjældent op i hård kuling.

Der er tit god vind (10-12 m/sek.), men med blå himmel og god sigtbarhed er det dejligt sejlervejr. Man kan dog let blive snydt når man står inde på havnen, hvor vejret virker roligt, og så bliver man overrasket af den kraftige vind når man lægger ud.

Søkort
Det er vigtigt at have de nyeste søkort for området. Polen bygger mange nye faciliteter hele tiden og bøjer flyttes, samt indsejlninger graves ud osv. NV Sportshiffahrtskarten Serie 6 dækker området med Gdansk-bugten. Kommas Havnelods over danske havne har en sektion der dækker Polen.

Brændstof
Diesel i Polen kan være svær at finde, især i havnene. En del af tiden er man nødt til at bære brændstof i dunke fra nærmeste tankstation. Derfor bør du fylde tanken hver gang du kan - også selvom din tank er halvfyldt. I 2012 kunne man tanke i følgende havne: Swinoujscie, Łeba, Gdynia og Gdansk.

Gdansk-bugten
Gdansk-bugten er et godt område for tursejlere, da den er relativ beskyttet fra Østersøen. Der findes et udvalg af havne, alle med moderne pontoner og faciliteter. De fleste har sågar gratis wifi. Alle havnene ligger en kort dagstur fra hinanden.

Lidt overraskende, er det ikke et godt område at proviantere i. Der findes små supermarkeder indenfor gåafstand af havnene, men de store supermarkeder ligger uden for byen, hvilken kræver enten en taxa eller en lang cykeltur.

Der er en del kommerciel skibstrafik i området. Gdansk og Gdynia er begge store havne. Der er afmærket sejlrende i bugten, som det er bedst at undgå. Du vil højst sandsynligt også se skibe der ligger på reden, og venter på at komme til kaj eller blive bunkeret.

HAVNEGUIDES
Her følger havnelods for følgende havne i Gdansk-bugten (klik på navn for at gå direkte til havnelodsen):

Hel
Jastarnia
Gdynia
Gdansk
Gorki Zachodny

HEL

Hel07Anduvning
Havnen er let at finde, uanset hvilken retning du kommer fra. Kommer du vestfra, følger du den lange lave tange (Hel-tangen) omkring 15 sømil fra Władysławowo, og så dukker havnen op. Fra øst skal du sigte efter det røde fyrtårn på enden af tangen. Uanset hvor du befinder dig i Gdansk-bugten, vil du kunne se den lidt mærkelige hvide bygning, som ses på billedet ovenfor.

Der er dybt vand over det hele, bortset fra et lille område øst for fyrlinjen. Der er dog en kompasbøje som afmærker dette område. Her finder du også en del fiskebøjer, som kræver lidt opmærksomhed. Det sidste stykke ind i havnen er ligetil, med høje røde og grønne lys og søjler (se foto). Du bør kalde havnemyndighederne på kanal 10 inden du sejler ind. Der er meget kommerciel trafik.

Hel05Når du først er inde, er det lidt af et slalomløb at komme frem til lystbådehavnen. Er du i tvivl - styr efter den mærkelige hvide bygning.

Hækbøjer
Der er et sæt hækbøjer som du skal lægge til ved (er din båd længere end 10m, risikere du at få problemer), men du får din egen bås. Der er vand og el ved båsene. Alternativet er at lægge til langskibs ved kajen. Der er meget plads at vælge imellem. Mens der er el på kajen er der ingen vand.

Toilet, bruser, vaskemaskine, tørretumbler osv. findes i den hvide bygning.

Byen
Hel er en turistdestination for folk der kommer fra Gdynia og Gdansk med færgen. For at komme frem til byen går de på promenaden langs havnen. Lystbådene er en del af turistattraktionerne og du kan opleve at folk klatrer om bord på din båd for at få deres billedet taget.

Byen er spændende, men meget turistet. Kirken er nu et fiskerimuseum (som faktisk er meget interessant - meget mere interessant end det lyder!), og er et besøg værd - især hvis du klatrer til toppen af kirketårnet. Udsigten er imponerende.

Hel09Udsigt over havnen fra kirketårnet. Som kan ses fra alle de mennesker der går på promenaden, er færgen lige kommet ind. Lystbådehavnen ligger lige bag den hvide bygning, og slalom sejladsen når man kommer ind kan tydeligt ses.

Hel04Slalom indsejlingen ses tydeligt her.

Hel03Den meget karakteristisk hvide bygning.

Hel02Kirken med den formidable udsigt.

Hel08Pontonbroerne i havnen.


JASTARNIA

Jast3Jastarnia befinder sig halvvejs langs Hel-landtangen. Der er en kirke med en grøn kuppel, som kan ses både fra Gdansk-bugten og fra Østersøen.

Anduvning
Vanddybden i Gdansk-bugten bliver mindre tæt ved Jastarnia, så man skal holde øje med ekkoloddet. Men der findes et stort midtfarvandsmærke (se billedet), hvorfra en tydelige afmærket sejlrende fører dig sikkert ind i havnen. Der er en lang mole til bagbord som du nærmer dig havnehullet.

Der er nogle få fiskefartøjer, men ellers er den eneste anden trafik færgerne der sejler til Gdynia.

Båse
Der er nye pontonbroer ved styrbords side af havnen, men større både vil ikke kunne ligge der. De må ligge langskibs ved kajen.

Være opmærksom på, at både pontonbroerne såvel som kajvægen ligger meget åben for vind der kommer fra sydvest.

Byen
Byen er kun en kort gåtur væk fra havnen. Der er nogle småbutikker, hvor du kan købe de mest basale ting, men ellers ikke meget andet.

Jast1Havnen i Jastarnia set udefra.

Jast2Udsigten fra pontonbroen. Som kan ses er der meget åben for både vind og hav, når det kommer fra sydvest.

Jast4View fra bunden af havnen.


GDYNIA

Gy1Gdynia er en af de mest veludstyrede havne for lystsejlere i Polen. Der er her du kan købe søkort (hvis du ikke tager dem med hjemmefra som du burde) og diverse stumper til at reparere din båd. Det er en stor kommerciel havn, som blev bygget imellem de to verdenskrige som Polens hovedhavn.

Anduvning

Gy4Gdynia kan ses langt væk fra med sine skorstene og højhuse. Marinaen er ikke inde i havnen i sig selv, men er bygget i et hjørne ved den sydlige ende (se billedet ovenfor). Den er let nok at finde - du kigger bare efter alle masterne.

Båse
Når du er kommet ind i havnen, har du forskellige valgmuligheder. Umiddelbart til bagbord er der nogle båse beregnet til større både samt nogle pontonbroer eller kajen direkte til styrbord. Pontonbroerne kan være fyldt, og det er muligt at kalde havnen på kanal 12, men du skal huske at specificere "Gdynia Marina" da marinaen og industrihavnen deler VHF kanal her.

Der er gode faciliteter her. Vand og el samt gratis Wifi, Der findes flere bådudstyrsbutikker, og hvad de ikke måtte have, bestiller de med glæde til dig. Chancerne for at få hvad du mangler er gode her - faktisk bedre end noget andet sted inden for et par hundrede sømil.

Byen
Området omkring marinaen er for turisterne. Gåturen indtil byen er ret fornøjelig og Gdynia er et større centrum. Det nærmeste supermarkedet ligger i et center, cirka en kilometer fra marinaen.

Besøgende som interesserer sig for anden verdenskrig kan med fordel besøge "Błyskawica" - en Grom-klasse destroyer der blev brugt af den polske flåde under anden verdenskrig. Det er den ældste destroyer i verden, bygget af J.H. White i Cowes i 1936.

Gy3Havneindsejlningen i Gdynia.

Gy2Båse til bagbord og pontonbroerne til styrbord.


GDANSK

Gda1

Anduvning
Der findes en sejlrende med bøjer og afmærkning fra Hel-tangen til Gdansk, men dette er for kommerciel trafik. Ud over den kommercielle trafik er der også en livlige færgefart, både hurtigt sejlende - såvel som langsomtsejlende mellem Gdansk og Hel samt Jastarnia. Der skal holdes godt udkig. Havneindsejlningen er ikke særligt imponerende - en lang lav mole med et lys for enden. Når du først er forbi dette, kan du se Kapitanat og fyrtårnet til styrbord.

Grænsepolitiet havde før i tiden til hus ved Kapitanatet, men de er der vist ikke længere. Du skal være meget uheldig, hvis du bliver råbt an.

Når du er forbi fyrtårnet, er der stadig langt før du når marinaen. Floden snor sig, og der er meget trafik. Du SKAL holde dig i din side af floden. Være opmærksom på at der er krydsende færger.

Langs floden vil du se det store krigsmonument til bagbord, derefter er der en industriel strækning, og pludseligt sejler du igennem et landligt område. Byens kirkespirer er nu synlige oppe ad floden og snart kommer du til den gamle havn med store værfter. Lidt længere fremme finder du så Gdansk Marina. Du kan ikke sejle for langt, da en bro spærrer floden her.

G KapitanatKapitanat og den gamle grænsepoliti-bygning.

Gwar MemorialKrigsmonument.

Gconcrete

Gdansk1Lidt af hvad du ser som du sejler op ad floden til Gdansk.

GcastleDet gamle slot ved flodmundingen, en af de mange færger der krydser floden, skibsværfter samt "piratskib". Sådan skibe finder du i mange Polske havne, de er turist rundfarter og er som regel bygget til at ligne enten pirat eller vikingskibe.

Gferry

G River

Gdansk Fuel
Mulighed for tankning af diesel.

Marinaen
Der er mange pladser i marinaen og du bør ikke få problemer med at finde en ledige. Her er vand, el og wifi. Desværre er bad og toilet faciliteterne ikke af en høj standard, og du bliver nød til at betale damen der passer det hele - en zloty for at få lov til at bruge det.

Der er et godt udvalg af butikker og et supermarkedet kun 100 meter fra marinaen. Du befinder dig også midt inde i byen. Den er måske lidt af en turistfælde. og vi kan have hver vores mening om arkitekturen, men den er et besøg værd.

G Highstreet

GORKI ZACHODNY

Gorki Entrance2

Igen skal vi et lille stykke op af en flod for at finde Gorki Zachodny - her et par sømil syd for Gdansk. Oppe af floden er der flere sejlklubber at vælge imellem. Det er et stille landligt område med den ulempe, at der er ingen faciliteter er bortset fra dem i klubberne - så du skal være velprovianteret før du ankommer.

Anduvning

Gorki Entrance

Indgangen til floden er omkring 7 sømil øst fra Gdansk. Kommer du fra den retning, skal du krydse den store sejlrende og så videre ind i Port Połnocny. Afmærkninger i sejlrenden er en god reference.

Floden entreres med en retning næsten direkte syd. Du skal være varsom og respektere afmærkningerne. De lokale sejler tit udenfor, men de kender området.

Båse samt faciliteter
Der er flere sejlklubber langs floden her som alle tilbyder overnatning til meget rimelige priser. Den tætteste og mest komfortable er nok National Sailing Center (se billeder nedenfor).

Gorki Marina2

Gorki4