Århundredets sportsnavn Paul Elvstrøm er død - læs mere her...

Dansk Sejlunion



27. september 2013 10:11

Lovpligtig digital postkasse til foreninger

Senest 1. november 2013 skal alle foreninger med et CVR-nummer have oprettet en digital postkasse til sikker post fra det offentlige. Postkassen er gratis.

Med den digitale postkasse kan foreninger fremover modtage meddelelser om fx støtte fra kommunen, straffeattester og meget mere.

Den digitale postkasse får juridisk samme status som en fysisk postkasse. Det vil sige, at foreninger er forpligtet til at orientere sig i de meddelelser, det offentlige sender digitalt, på lige fod med trykte breve.

Sådan oprettes den digitale postkasse
Det tager et par uger at få en NemID medarbejdersignatur, som skal bruges at oprette postkassen. Dansk Sejlunions foreninger opfordres derfor til at bestille signaturen nu, så postkassen kan være klar inden 1. november. Det er gratis at oprette en postkasse til Digital Post.

Læs mere og bestil via virk.dk/postkasse.

Vejledning og support om lovpligtig Digital Postkasse

  • På virk.dk/postkasse kan virksomheder, foreninger m.v. blive guidet igennem oprettelsen.
  • Her er der er udarbejdet en selvhjælpsguide med e-læringsfilm og vejledning.
  • Der er oprettet en fælles hotline med medarbejdere fra Nets DanID, e-Boks og Erhvervsstyrelsen på telefon 7080 8686. Hotline har åbent mandag-fredag kl. 9-18.
  • På 60 biblioteker over hele landet er der personlig vejledning til de, der har svært ved at bruge en computer. De skal sende en SMS med teksten "BIB" samt deres postnummer til SMS-nummer 1940. Så modtager de et telefonnummer til et bibliotek i nærheden.

Gode råd

  • I skal bruge en NemID medarbejdersignatur til at oprette postkassen. Der er ventetid, så bestil den nu.
  • Opret postkassen i god tid, så I kender funktionerne, inden den bliver lovpligtig den 1. november 2013.
  • Udpeg en administrator, der opretter postkassen og uddeler brugerrettigheder.