Dansk Sejlunion



Spørgsmål 2

Efter starten sejler Blå, så den vil passere agten om Gul på kryds.

Gul falder af mod Blå. Blå må øjeblikkeligt reagere for at fortsætte med at holde klar, og gør dette ved at lave en sømandsmæssig korrekt vending. Der er ingen berøring, men der er en protest.

2

Hvad bør afgørelsen være?

a.  Diskvalificer Gul under regel 16.1
b.  Diskvalificer Gul under regel 16.2
c.  Tages ikke til følge - ingen regel brudt

Se svar

Regel 16.2 beskriver, at når en båd på bagbord halse holder klar ved at styre for at passere agten om en båd på styrbord halse, må båden på styrbord halse ikke ændre kurs, hvis båden på bagbord halse øjeblikkeligt ville være nødt til at ændre kurs for fortsat at holde klar. Her bliver Blå nødt til øjeblikkeligt at ændre kurs for fortsat at holde klar, og Gul har derfor brudt regel 16.2 og skal diskvalificeres.

Det er altså et spørgsmål om, hvor meget tid båden på bagbord halse har til at ændre kurs for fortsat at holde klar. Denne tid er afhængig af mange ting som f.eks. bådtype, vind, sø og strøm. Men den enkelte besætnings niveau har ikke indflydelse på hvor lang tid 'øjeblikkeligt' er.

Derfor er svarmulighed b det rigtige svar. 

Svarene er udelukkende vejledenede. De kan derfor ikke bruges som officielle fortolkninger af reglerne i en protestbehandling eller andet. Svarene kan indeholde fejl eller mangler, og selv om et svar er fyldestgørende, kan en lille ændring i situationen give en anden afgørelse.

Senest opdateret: 9. juni 2015