Dansk Sejlunion



Spørgsmål 7

Dommerbåden viser dette flag fra fire minutter før start til et minut før start.

Z

Hvad betyder det?

a. Hvis nogen del af en båd er på banesiden i det sidste minut
førstart og efterfølgende starter korrekt, skal den tildeles
en 20% pointstraf.
b. Personligt opdriftsmiddel skal bæres.
c. Hvis nogen del af en båd er på banesiden ved startsignalet
og efterfølgende starter korrekt, skal den tildeles en 20%
pointstraf.

Se svar

Z-flaget viser, at regel 30.2 vil træde i kraft et minut før start. Det bevirker, at hvis nogen del af en båd er på banesiden af startlinjen inden for det sidste minut og derefter starter korrekt, skal den tildeles 20% af det deltagende antal både som pointstraf. Såfremt båden ikke starter korrekt efterfølgende, skal den tildeles en OCS ('On Course Side').

Egentlig er det inden for den trekant der dannes af de to startmærker og mærke ét, som man ikke må befinde sig i det sidste minut. Der er derfor faktisk muligt at være over startlinjen det sidste minut uden at få tildelt 20% straf, såfremt man blot er udenfor trekanten. Men man skal naturligvis starte korrekt efterfølgende alligevel.

Endelig skal det siges at Z-flaget kan kombineres med signalflag I (regel 30.1), således man, ud over at få 20% straf, skal uden om et af startmærkerne for at starte korrekt.

Derfor er svarmulighed a det rigtige svar.

Svarene er udelukkende vejledenede. De kan derfor ikke bruges som officielle fortolkninger af reglerne i en protestbehandling eller andet. Svarene kan indeholde fejl eller mangler, og selv om et svar er fyldestgørende, kan en lille ændring i situationen give en anden afgørelse.

Senest opdateret: 9. juni 2015